lördag 22 november 2008

Magnetröntgen

Idag var jag på Sabbatsbergs närsjukhus och gjorde magnetröntgen. Har aldrig gjort det förut och vill helst inte göra om det. Jag har ingen större rädsla för trånga utrymmen men det här var lite jobbigt. Eller egentligen var det inte trångheten som var så jobbigt utan att ligga HELT still i 45 minuter. Man åker ju inte in i nåt stängt rör utan det är öppet på båda sidorna men det är inte så mycket utrymme där inne.

Det började med att jag la mig på britsen. Det var ganska bekvämt och jag hade en kudde under benen. Jag fick nån bricka på bröstet som jag inte vet vad den var till för. De satte även på mig ett par hörlurar som det kom Lugna Favoriter ur. Dock så fick man inte så mycket nytta av dem. Sjuksköterskan sa att det skulle ta 45 minuter och att jag verkligen behövde ligga stilla. Man fick också en knapp man kunde trycka på om man ville något eller kände att det blev för jobbigt.

Så åkte jag in. De hade varnat mig för att det låter mycket och det gjorde det verkligen! Det lät typ som en slagborr eller liknande. I 45 minuter. Inte så roligt. Jag kan ju säga att jag hörde musiken i ungefär 5 minuter av 45 kanske. De första 15 minutrarna gick helt okej. Blev avslappnad trots ljudet och somnade nästan. Sen åkte jag längre in i tunneln och kroppen började ömma. Började få panik men bestämde mig för att försöka klara tiden ut. Haha, tänkte på så skumma saker därinne. Försökte helt enkelt tänka bort smärtan. "Det finns inget smärta. Det är bara något som kroppen hittar på. Du känner ingen smärta blablabla..." Sista kvarten började det bli riktigt jobbigt och jag började gråta lite. Tillslut tryckte jag på knappen och så åkte jag ut men då var det klart haha.

Hoppas jag inte skrämde upp er nu om ni ska göra en MR. Så farligt var det inte. Det låter dock väldigt mycket och kroppen blir rätt stel. Men jag hoppas inte jag behöver göra det igen. I alla fall inte under så lång tid. Har nog aldrig i vaket tillstånd legat prickstilla så länge.

Inga kommentarer: