fredag 31 oktober 2008

Skolios vadå?

Skolios är ett så fult ord. Förklaringen låter också ful. "Ja, jag har sne rygg. Den kommer bli sneare om jag inte stelopererar mig" Ett svar: "Höhö vadå? Skulle du typ bli rund då eller?" Jadu, kanske det. Att jag skulle bli som en cirkel är något jag brukar skämta om. Låter rätt kul faktiskt men vet inte om det kan gå så långt direkt. För er som inte alls vet vad skolios är så kan ni läsa här! Olika behandlingar kan ni läsa om här om ni inte har listat ut det själva.

Skolios är jättevanligt. Nästan ingen är spikrak i ryggen men att vara så sne att man måste behandla är inte lika vanligt. Den vanligaste behandlingen är att man får en slags korsett. Den ser inte ut som en vanlig korsett utan mer som en stor klumpig grej i plast. Jag har aldrig behövt ha en sån och det är jag glad för. Det ser inte ut att vara så trevligt. Men jag kan tänka mig att det är värt det för dem det fungerar hos.

Operation behöver man göra om man är tillräckligt sne och om man fortsätter att bli mer sne. Eftersom kröken i ryggraden kan sitta olika antar jag att operationer är rätt olika också. Men man steloperera iaf ryggen så man slipper bli mer sne.

Inga kommentarer: